Het is niet altijd ideaal motorweer. Als u uw woon werkverkeer op de motor verricht kunt u als bestuurder hinder ondervinden van de verschillende weg en weersomstandigheden. We noemen: rijden in de regen, de mist, bij harde wind of plotseling optredende gladheid door sneeuw of ijzel. Ook tijdens uw vakantie, in de Alpen bijvoorbeeld, kunt u overvallen worden door dikke mist of zware regenval. Kortom, als u gaat rijden tijdens slechte weersomstandigheden zult u uw techniek moeten aanpassen. Houd rekening met een langere stopafstand en matig uw snelheid.




Toestand van de weg en materiaal

U moet uw verkeersgedrag dus aanpassen aan de weg, zicht en weersomstandigheden van dat moment.

• Is de weg schoon of vuil?

• Is het een beton, asfalt, zand of grindweg?

• Hoe is de toestand van uw banden, glad of in goede staat?

• Hoe is de toestand van het weer: mist, regen, ijzel?

Zo zal de grip van uw banden op een schoon en droog wegdek groter zijn dan op een vuil of nat wegdek. Als u op een natte asfaltweg rijdt, moet u er rekening mee houden dat de remweg 2 keer zo lang is in vergelijking met het rijden op een schone, droge weg.

Ook hier geldt dat snelheidsvermindering, dus gas terug nemen, de meest voor de hand liggende aanpassing is. Ga niet plotseling heftig remmen, omdat het contactverlies met de weg dan wordt vergroot. Kortom, een snelheidsvermindering bij slechte weg en weersomstandigheden moet voorzichtig worden uitgevoerd.




Rijden tijdens slechte weersomstandigheden

Het aantal mensen dat ook in de winter motorrijdt neemt sterk toe. Vanwege de slechte weersomstandigheden hoeft men het ook niet te laten. De motorkleding is sterk verbeterd en veel toermotoren zijn voorzien van goede gestroomlijnde kuipen en handvatverwarming. Toch zijn er nog wel eens problemen, zoals: gladheid, mist, regen en beslagen of bevroren helmvizieren. Houd daar rekening mee.


Terug naar de website