Rijden in tunnels

Het is belangrijk om te weten wat je moet doen en vooral niet moet doen als je in een tunnel rijdt. Als bromfietser zal je weinig te maken krijgen met lange verkeerstunnels. Maar ook in korte tunnels moet je je aan bepaalde gedragsregels houden.

Verlichting

In tunnels is het verplicht om je dimlicht aan te zetten. Heb je het dimlicht niet standaard aan staan, zet dit dan ruim voordat je de tunnel inrijdt aan. Gebruik nooit groot licht in een tunnel, omdat dit ander verkeer kan verblinden.

tunnel

Ook in verlichte tunnels ben je verplicht dimlicht te voeren.

tunnel

Dit bord geeft aan hoe lang de tunnel is die je nadert.

Gedrag

In een tunnel zijn weinig uitwijkmogelijkheden. Moet je voor het inhalen over de weghelft van het tegemoetkomende verkeer, haal dan niet in. Rijd extra defensief in tunnels en neem geen risico’s. Agressief en asociaal rijgedrag is nooit goed, maar in tunnels geeft dit onnodig veel risico op ongevallen.

Houd daarnaast rekening met het feit dat je bij het uitrijden van de tunnel even wat minder goed ziet, helemaal bij felle zon. Je ogen moeten weer wennen aan het licht.

Pech

Krijg je pech in een tunnel, probeer dan eerst de tunnel alsnog uit te rijden, of duw de jouw voertuig de tunnel uit. Zet indien nodig je waarschuwingslichten aan als je deze hebt. Kun je de tunnel niet meer rijdend of duwend verlaten, ga dan zo ver mogelijk aan de rechterkant stilstaan. Is er een stoep aanwezig in de tunnel, zet je voertuig dan zoveel mogelijk op de stoep. Voor alles geldt: Zorg voor zo min mogelijk hinder en gevaar.

Kom je met je brommobiel in een drukkere verkeerstunnel stil te staan en veroorzaak je hierdoor extra gevaar, zet dan de alarmverlichting aan als je deze hebt, of plaats een gevarendriehoek. Afhankelijk van hoe gevaarlijk je staat, neem je contact op met de pechhulpdienst of de politie.

Ga zelf een flink stuk voorbij je brommobiel staan of loop de tunnel uit in de rijrichting.

Ongeval

Bij een ongeval in een tunnel zijn een aantal zaken heel belangrijk. Ook hierbij gebruik je het ezelsbruggetje PAMAN:

  • Persoonlijke veiligheid
  • Andermans veiligheid
  • Markeren ongevalsplek
  • Alarmeren hulpdiensten
  • Noodzakelijke hulp verlenen

Daarnaast moet je bij een tunnel nog aan wat andere dingen denken:

  • Rook
    Als er rookontwikkeling of brand in de tunnel is, is dit zeer gevaarlijk. Probeer in dat geval direct de tunnel te verlaten. Let daarbij op het overige verkeer. Veroorzaak geen extra gevaar door bijvoorbeeld tegen het verkeer in te rijden.
  • Sleutel in contact
    Moet je jouw voertuig in de tunnel achterlaten in verband met rookvorming of andere gevaarlijke situaties, laat dan de sleutel in het contact zitten. De hulpdiensten kunnen in dat geval jouw voertuig verplaatsen als dat nodig is.
  • Slechter bereik
    Houd er rekening mee dat je in de tunnel vaak minder goed bereik hebt met je mobiele telefoon. Loop indien nodig de tunnel uit.

Aan deze bordjes kun je zien in welke richting je het beste kunt lopen naar de dichtstbijzijnde nooduitgang. Houd er wel rekening mee dat tegen het verkeer in lopen in een tunnel altijd gevaarlijker is dan vanaf je stilstaande voertuig met het verkeer mee lopen. Achteropkomende bestuurders hebben in dat geval je voertuig al zien staan en zijn dan alerter op voetgangers op de rijbaan.

l19l50
l19r50
Let op, automatisch vertalen staat aan in jouw browser. Dit kan ongewenste vertalingen geven op deze site. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten die hierdoor ontstaan in ons lesmateriaal.