Over BW Verkeersopleidingen

Mijn naam is Ben Wannet  en na 24 jaar ervaring als instructeur ben ik vanaf 2016 beschikbaar als ZZP’er. De nadruk zal liggen op de grotere voertuigen zoals bus en vrachtauto en de nascholing voor de verplichte code 95.

Voor nagenoeg iedere periode ben ik beschikbaar voor een grote diversiteit aan opleidingen, trainingen en bijscholing. Vanzelfsprekend ben ik in het bezit van de nodige papieren en bevoegdheden en is het mogelijk om een offerte op maat te maken.

Code 95

De Code 95 nascholing verplicht u als beroepschauffeur om elke 5 jaar minimaal 35 uur nascholing te volgen. Wanneer u dit niet doet, is het verboden beroepsmatig te rijden met een vrachtauto of bus. Voor de vrachtauto en de bus geldt dat eenmaal 35 uur Code 95 nascholing per 5 jaar volstaat. U hoeft dus géén 70 uur te gaan volgen als u beide rijbewijzen beroepsmatig gebruikt. Per gevolgde dag krijgt u 7 uur. Minimaal 1 van de gevolgde nascholingen moet een praktijkdag zijn zoals bv HNR.

 

Het nieuwe rijden

Het Nieuwe Rijden levert u veel op

Lekker ontspannen achter het stuur zitten, veiliger rijden, flink besparen op de brandstofkosten én bijdragen aan een beter milieu.

Tot wel 20% besparing op brandstofverbruik

Het brandstofverbruik wordt in belangrijke mate bepaald door de manier waarop u als automobilist of chauffeur met uw auto, vrachtauto of bus omgaat. Door net een beetje anders te rijden dan u gewend bent, kunt u tot wel 20% op het brandstofverbruik besparen. De gemiddelde besparing is ongeveer 10%. Dat levert niet alleen financieel voordeel op, maar ook een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en schadelijke stoffen.

Een grotere verkeersveiligheid

Daarnaast draagt Het Nieuwe Rijden bij aan grotere verkeersveiligheid en meer rijcomfort en vermindert het schade en onderhoud aan uw auto of voertuig. Kortom, alle reden om Het Nieuwe Rijden toe te passen!

Stop met het oude rijden en Restyle je Rijstijl! Voor de nascholing heeft deze cursus een waarde van 7 uur.

Verhoogde verkeersveiligheidstraining

Dit is een theoretische dagcursus die klassikaal gevolg kan worden. Tijdens deze dag zullen alle verkeersregels en verkeersproblemen onder de loep worden genomen met als doel het verhogen van de verkeersveiligheid.

Onderwerpen die tijdens deze dag behandeld worden zijn:

  • Basisprincipes veilig verkeersgedrag
  • Gedrag van andere weggebruikers
  • Snelheid en bochten
  • Technische veiligheidssystemen
  • Denken en doen bij ongevallen
  • Hulpverlening bij ongevallen

Voor de nascholing heeft deze dag een waarde van 7 uur.

 

 

Schadepreventief rijden met vrachtauto of bus

Dit is een leerzame dagcursus met als doelstelling dat de chauffeur defensiever gaat rijden dan voorheen en zich bewust is van risicovolle situaties die hij op de weg en bij het laden /lossen tegenkomt. Deze cursus bestaat uit zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte.

Bij het theoretische gedeelte wordt ingegaan op:

  • Rijtechniek ( kijken, observeren, concentreren )
  • Schadeformulieren
  • Spiegelstand
  • Voorkomen van incidenten bij laden / lossen C
  • Voorkomen van incidenten bij laden / lossen D

Bij het praktijkgedeelte wordt ingegaan op:

  • Onderwerpen uit de theorie
  • Manoeuvreren
  • Omgaan met weersomstandigheden

Tijdens deze cursusdag rijdt iedere kandidaat minimaal 2,5 uur. Het maximaal aantal deelnemers aan deze cursus is 2 per dag. De waarde voor de nascholing is 7 uur.

Verkeer RV1

Dit is het theoretische gedeelte voor de vrachtauto en de bus. Tijdens het vak Verkeer worden alle verkeersregels en het inzicht van de kandidaat grondig getoetst. Dit examen wordt ook wel Vakbekwaamheid deel 1 genoemd. Tijdens het examen Verkeer krijg je 50 meerkeuze vragen. 25 Vragen gaan over verkeer en 25 vragen gaan over techniek. Om te slagen moet u minimaal 40 vragen goed hebben. U mag dus 10 vragen fout hebben in totaal. Al heeft u 10 fouten bij techniek, dan nog bent u geslaagd. Bij welk vak u de eventuele fouten heeft gemaakt is niet van belang.

 

Chauffeursdag

Dit is een leuke en leerzame dag voor de beroepschauffeur C / D. De cursus bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. De kandidaten hebben de keuze uit meerdere onderwerpen en kunnen zo zelf hun dag
samenstellen.

Voor het theoretische gedeelte is er bv de keuze uit 14 onderwerpen zoals:

  • Schadeformulieren
  • Methodes en principes van lading zekeren
  • Verkeerswetgeving
  • Wetgeving omtrent de digitale tachograaf
  • Krachten op de lading
  • Beroepshouding

Voor het praktische gedeelte is er bv de keuze uit 8 onderwerpen zoals:

  • Voertuigbeheersing
  • Omgaan met weersomstandigheden
  • Manoeuvreren
  • Spiegelafstelling
  • Banden en sneeuwkettingen

Doelstelling: De chauffeur rijdt defensiever dan voorheen en is zich bewust van de risicovolle situaties die hij tijdens verkeersdeelname, laden en lossen tegenkomt. De chauffeur is zich bewuster van zijn omgang met klanten, collega’s etc.

Deze dagcursus heeft voor de nascholing een waarde van 7 uur.

Besloten terrein

Op deze dag oefent u met name het achteruitrijden met de vrachtauto of de bus, tussen palen en pionnen door. Ook de spiegelafstelplaats en de voorwaartse u-bocht komen aan bod.  Dit vind plaats op een afgesloten terrein. Aan het einde van deze dag doet u een examen dat afgenomen wordt door de instructeur die u die dag begeleid heeft. Dit is een verplicht onderdeel voor kandidaten en maakt deel uit van de rijopleiding en is noodzakelijk om de code 95 te verkrijgen.

 

Praktische toets

Deze dag bestaat uit een gedeelte theorie waarin o.a. aandacht wordt besteedt aan het veilig laden en lossen, invullen van een schadeformulier, het gebruik van sneeuwkettingen en het voorkomen van criminaliteit. Tevens wordt het laden en lossen praktijkgericht gedaan. Aan het einde van deze dag doet u een examen wat deels mondeling, deels praktisch is. Dit wordt afgenomen door dezelfde instructeur die u deze dag begeleid heeft. Dit is een verplicht onderdeel voor het behalen van de code 95.

B-E Dagopleiding

Dit rijbewijs heeft u in veel gevallen nodig wanneer u gaat rijden met een caravan of paardentrailer. Vanaf 19 januari 2013 heeft overheid nieuwe regels vastgelegd.

Wilt u precies weten wanneer u een B-E rijbewijs nodig heeft dan kunt u dit terugvinden op de site van de Rijksoverheid.

Wanneer komt u in aanmerking voor een dagopleiding B-E? Meestal doet u een intest van zo’n 1,5 uur.Tijdens die intest komen alle dingen aan bod die u ook op het examen moet kunnen. Denk hierbij aan het aan- en afkoppelen, het achteruit rijden met de combinatie , het doornemen van de papieren en de technische controle van de combinatie.

Mocht u al reeds veel ervaring hebben opgedaan in het rijden met een combinatie bv tijdens uw werk, dan is een intest meestal niet nodig en volstaat over het algemeen een complete dagopleiding.

 
 

Rijangst begeleiding

U kent vast wel iemand die angstig is om te rijden? Hetzij op rotondes, hetzij snelwegen. Noem maar op. Voor die mensen is er nu een mooi concept bedacht. U kunt een aaneengesloten blok van 3 uur reserveren waarin u met uw eigen auto zonder dubbele bediening of borden met een gecertificeerde instructeur kunt rijden.

Wij komen gewoon bij u thuis of wanneer u dat liever heeft op een door u aangewezen plaats. U hoeft alleen maar een geldig rijbewijs, verzekeringsbewijs en een eventuele verplichte APK keuring te tonen.

Als eerste begint u met een gesprek waarin u uitlegt waar uw angst vandaan komt zodat de instructeur daar eventueel op in kan spelen. Vervolgens neemt de instructeur wat theoretische zaken met u door zodat u zeker weet dat u goed voorbereid op pad gaat. Uiteraard is er in de 3 uur wel ergens tijd voor een bakje koffie. Tijdens de koffie wordt uw rijgedrag besproken en blijven we uiteraard zo positief mogelijk.

Na de rit krijgt u nog wat tips mee zodat u meer zelfverzekerd aan het verkeer deelneemt.

Rijopleidingen

U kunt mij als ZZPer inhuren voor de volledige rijopleidingen B-C-D-E.

Personenauto
€27,50per uur ex btw
Nascholing
€35,-per uur ex btw
Km vergoeding
€0,30per km ex btw

Ben Wannet

JF Kennedylaan 59
3741 EB Baarn

06-51 52 10 40

KvK: 65015940 

IBAN: NL61 RABO 0308447123