Overlast door lawaai

Hoge geluidsniveaus kunnen een negatieve uitwerking hebben op de gezondheid. Daarom mogen bestuurders van motorvoertuigen geen onnodig lawaai veroorzaken. Ongeveer 60 procent van de bevolking heeft er last van en ongeveer 20 procent van de bevolking ondervindt veel hinder van verkeerslawaai en heeft te kampen met gezondheidsproblemen.




Voorkomen van geluidshinder

Hoge geluidsniveaus kunnen dus negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid. De motor en de banden maken het meeste lawaai, afhankelijk van het soort wegdek en de gereden snelheid. Maar ook het rijden met een kapotte geluidsdemper, het te fel accelereren, het rijden met hoge toerentallen en het veranderen van de luchttoevoer en de uitlaat, zal een negatief effect hebben op het milieu en de gezondheid.




Motorfietsen en milieu

Motorfietsen hebben dus nog steeds niet echt een groen imago. En dat is vreemd, want de constructeurs leveren de laatste jaren opmerkelijke inspanningen om motorfietsen en scooters zuiniger, stiller en schoner te maken. Voor lichte motoren en bromfietsen worden nieuwe technologieën ontwikkeld en ingevoerd zodat tweetaktmachines beantwoorden aan de komende emissienormen. Andere constructeurs verlaten het tweetaktconcept en kiezen voor propere en zuinige viertakters. Bovendien kennen we ook al een aantal jaren elektrische scooters. Zwaardere motorfietsen worden steeds vaker uitgerust met elektronische benzine inspuiting en geregelde katalysator. De emissienormen worden hierdoor duurzaam gerespecteerd, en het verbruik gedrukt.




Katalysator geregeld

In de huidige stand van de techniek is dit de meest efficiënte manier om uitlaatgassen te zuiveren. Deze katalysator regelt de lucht brandstofverhouding permanent en optimaal. Hiervoor zorgt een meetfilter, die constant het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen meet. Hieraan kan de elektronica van het digitale motormanagement precies herkennen of het mengsel te veel lucht of te veel benzine bevat en kan dan eventueel de verhouding tussen beide aanpassen.

Terug naar de website