Elke week checken: BRAVOK C

Het praktijkexamen motor start met een aantal motorcontrolepunten:




Banden: Profieldiepte minimaal 1 millimeter, in het midden gemeten. De veiligheids norm ligt bij 2 of 3 millimeter 'zie onderhoudsboekje'. Bandenspanning meten bij koude band. Ventieldopje houdt vuil uit het ventiel en dus niet de lucht in de band.




Remmen: Vloeistofcontrole van de voor en achterrem. Verdere controle van de remblokken en de remschijf. Belangrijk: voldoende remdruk op de remhendel en het rempedaal. De speling van de remhendel moet ongeveer 8 tot 12 millimeter zijn. Voor verdere info, zie instructieboekje.




Accu: De accu moet goed vastzitten en bevindt zich onder het zadel. Let erop dat de draden goed geïsoleerd en bevestigd zijn. De accuvloeistof moet zich tussen de min. en max. streepjes bevinden. Let wel: de meeste nieuwe motoren beschikken tegenwoordig over onderhoudsvrije accu’s.




Verlichting: U controleert het dimlicht, het grootlicht, het achterlicht, het remlicht op voor en achterrem en de richtingaanwijzers. Het is dus belangrijk om aan te kunnen geven waar alle bedieningsorganen zitten en te vertellen dat de koplampen zo moeten zijn afgesteld, dat het wegdek voldoende wordt verlicht, maar dat tegenliggers of voorliggers niet worden verblind.




Olie: Afhankelijk van het type motor wordt het oliepeil gecontroleerd door een kijkgaatje 'meestal linksonder in het motorblok' dan wel doormiddel van een peilstokje. Zet hiervoor de motor op de middenbok. Controleert u de olie via het peilglaasje, dan moet het peil variëren tussen de min. en max. markering. Controleert u middels de peilstok dan trekt u deze eruit en veegt deze schoon. Peilstok terugplaatsen, opnieuw eruit trekken en aflezen. Ook hier weer tussen de min. en max. markering. Onvoldoende olie kan resulteren in een vastloper.




Ketting: Controleer of de ketting goed schoon is 'zand, modder et cetra.' maar wel is ingevet, dat is belangrijk. Een niet ingevette, droge ketting zal zeer snel gaan slijten. Om slijtage aan uw ketting te constateren, kijkt u naar het tandwiel. De tandjes op het tandwiel moeten mooi puntig van vorm zijn. Bij het ontstaan van golfjes kan het tandwiel evenals de ketting versleten zijn. Bekijk verder hoe het met de kettingspanning is. Een beetjes speling '2 tot 3 centimeter' in het midden van de lange zijde mag.




Cardan: Hebt u geen ketting maar een cardanaandrijving, dan hoeft u deze alleen maar te controleren op lekkage. Verder valt er niets aan te controleren. Een cardanaandrijving is de meest onderhoudsvriendelijke aandrijving. Zorg ervoor dat u tijdens de motorrijlessen de BRAVOK onderdelen met uw instructeur doorneemt en dat u op de examenmotor feilloos alles kunt aanwijzen. Dan maakt u direct al een goede indruk bij uw examinator.

Terug naar de website