In de zomer zal de controle van het vloeistofniveau van de accu vaker moeten worden uitgevoerd dan in de winter, omdat de vloeistof door de warmte sneller verdampt. Houdt verder de polen goed schoon en smeer ze in met accuvet of vaseline.




Algemeen

Tot de overige belangrijke zaken, die van motor tot motor anders kunnen zijn, behoort de controle van het koelvloeistofniveau 'veel motorfietsen hebben luchtkoeling'. Verder horen hierbij de zaken die alleen tijdens het rijden kunnen worden opgemerkt, zoals onbalans van de wielen, vreemde geluiden, schokkend remmen enzovoort. Ook de werking van het antiblokkeersysteem 'ABS indien aanwezig' hoort hierbij. Dit hoeft u niet fysiek te controleren, maar u wordt gewaarschuwd door 'een' controlelamp'en'.




Stilstaan of gebruik

Wanneer de motor voor een langere tijd stil gaat staan, is het aan te bevelen ervoor te zorgen dat u geen technische problemen ondervindt als u opnieuw start met rijden:

• Maak de motorfiets grondig schoon.

• Maak de ketting en alle kabels schoon en smeer ze goed in.

• Spuit het motorblok goed in om corrosie te voorkomen en tegen te gaan 'spuit niet op remmen en banden'.

• Sluit de accu aan op een druppellader of verwijder de accu en sla deze op in een droge ruimte.

Als u een tijdje niet meer gereden hebt, is het aan te bevelen om uw mogelijkheden niet te overschatten en de tijd te nemen om opnieuw aan het ‘motorgevoel’ te wennen. Let op het gezegde: ‘Rust roest’.




Ritcontrole

Voordat u gaat rijden, is het dus altijd verstandig om een totale voorbereidingscontrole uit te voeren, zoals brandstofniveau, banden, olie, remvloeistof, de remmen, het remlicht en de verlichting, de spiegels, spaken, ketting, uitlaat, schokbrekers, voorvork, accu etc.




Rijtechnische veiligheid en verantwoordelijkheid

Het is belangrijk om te weten, dat de rijtechnische veiligheid van een voertuig onder de verantwoordelijkheid valt van zowel de bestuurder alsmede de eigenaar. Juridisch houdt dit in, dat indien de bestuurder vaststelt dat het door hem gereden voertuig niet voldoet aan de rijtechnische verkeersveiligheid, deze bestuurder zo snel mogelijk moet stoppen op een plaats waar de veiligheid voor zowel de bestuurder alsmede het overige verkeer gewaarborgd is en pas verder mag rijden indien het voertuig weer voldoet aan de normen om weer veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer.

Terug naar de website