Gevaarherkenning

Gevaarherkenning is het vroegtijdig opmerken, herkennen en voorspellen van mogelijk gevaarlijke situaties. Gevaarherkenning maakt deel uit van het theorie-examen bij het CBR. In het officiƫle CBR theorie-examen krijg je 25 vragen over gevaarherkenning. Bij elke vraag krijg je drie mogelijke antwoorden: remmen, gas loslaten of niks doen.

Let bij het beantwoorden van gevaarherkenningsvragen op de verkeersregels, verkeerstekens en markeringen. Houd ook rekening met de wegcondities, weersomstandigheden en ieders veiligheid. In de afbeeldingen wordt altijd de gereden snelheid getoond en het eventuele gebruik van richtingaanwijzers. Ook zie je wat er achter je gebeurt in de binnenspiegel. Op het CBR theorie-examen krijg je 8 seconden de tijd om deze vragen te beantwoorden.

Remmen

Je kiest voor remmen als je flink snelheid moet verminderen of zelfs moet stoppen. Je kiest bijna altijd voor remmen als er plotseling sprake is van:

  • Grote snelheidsverschillen tussen verschillende weggebruikers
  • Files, opstoppingen of stremmingen
  • Gehandicapten, kinderen of fietsers
  • Wegversmallingen, smalle wegen, tegenliggers of obstakels
  • Inhalen en tegenliggers
  • Onoverzichtelijke of gevaarlijke situaties
  • Drukke (winkel)gebieden, scholen
Gevaarherkenning voorbeeld remmen
Je nadert hier een slecht overzichtelijk kruispunt. Je snelheid ligt te hoog om op tijd verkeer van rechts te kunnen zien aankomen. Daarom kies je voor remmen.
Gevaarherkenning voorbeeld remmen
Rechts wil een fietser oversteken. Je nadert met een redelijk hoge snelheid en het is onduidelijk of de fietser zal wachten. Daarom kies je voor remmen.

Gas loslaten

Voor gas loslaten kies je als er een mogelijk gevaar is, maar het gevaar nog niet direct zichtbaar is. Denk bijvoorbeeld aan een rij geparkeerde auto's. Daar zou een kind tussen vandaan kunnen komen. Door je gas nu alvast los te laten, ben je voorbereid om te remmen.

Ook kies je voor gas loslaten als remmen een groot risico geeft. Bijvoorbeeld bij sneeuwval of een bestuurder die kort achter je rijdt.

Gevaarherkenning voorbeeld gas loslaten
Het bord waarschuwt je voor een slecht wegdek. De weg is niet al te breed en heeft bomen aan beide kanten. Daarom kies je voor gas loslaten en rijd je met een lagere snelheid door tot het wegdek weer beter is. Remmen is in dit geval niet nodig omdat er nog geen direct gevaar is. Maar je kunt wel verwachten dat dit gevaar gaat ontstaan als je met deze snelheid over het slechte wegdek gaat rijden.
Gevaarherkenning voorbeeld gas loslaten
Je nadert een scherpe onoverzichtelijke bocht. Omdat er sneeuw op de weg ligt is deze waarschijnlijk glad. Remmen is daarom niet verstandig. Ondanks je lage snelheid laat je wel je gas los, zodat je ook bij tegemoetkomend verkeer niet alsnog hoeft te remmen.

Niets doen

Is er helemaal niets aan de hand, klopt je snelheid en is de situatie compleet veilig? Dan kies je voor niets doen.

Gevaarherkenning voorbeeld niets doen
Je gereden snelheid is veilig voor deze situatie. Er is geen direct of indirect gevaar. Je hoeft hier niets te doen.
Gevaarherkenning voorbeeld niets doen
Er is hier geen gevaar. Je rijdt de maximumsnelheid en er is ruimte genoeg voor je. Je hoeft niets te doen.

Hoe je gevaarherkenning het beste kunt oefenen

In onze auto theoriecursus kun je gevaarherkenning oefenen binnen een apart hoofdstuk met eigen oefentoets. Daarnaast bieden we in de cursus oefenexamens aan, waar je ook met gevaarherkenning kunt oefenen. Om dit onderdeel te halen is het handig om zo veel mogelijk situaties te hebben gezien. Je weet hierdoor precies bij welke situatie je moet remmen, gas los moet laten of niks hoeft te doen.

Gevaarherkenning leren

In het aparte hoofdstuk over gevaarherkenning vind je uitleg per antwoordmogelijkheid, met meerdere voorbeelden. Bij deze voorbeelden bespreken we de situatie, zodat je precies weet waarom je moet remmen, gas los moet laten of niks hoeft te doen. Net als bij de andere hoofdstukken, sluit je ook dit hoofdstuk af met een toets. De uitleg en voorbeelden kun je ook na het afronden van het hoofdstuk blijven doornemen. Op die manier leer je na wat oefening vanzelf waar je naar moet kijken op het officiƫle CBR-theorie examen. Zo slaag je zonder problemen voor gevaarherkenning.

Tips om gevaarherkenning te begrijpen

Om de slagingskans te vergroten hebben wij een aantal gevaarherkenning tips voor je op een rijtje gezet:

  • Kijk goed naar verkeersborden en andere verkeersregels die van kracht zijn op de situatie. Moet je bijvoorbeeld voorrang verlenen? Dan is remmen om voorrang te kunnen verlenen natuurlijk de enige optie.
  • Let op de weersomstandigheden en de wegcondities. Zijn deze slecht? Dan is de kans groot dat je moet remmen om de situatie weer veilig te maken.
  • Zijn er kinderen, speelgoed, bejaarden of dieren in de buurt? Ook dan is het juiste antwoord bijna altijd remmen.
  • Let goed op je snelheid tijdens het rijden. Komt er een scherpe bocht en rijd je te hard? Dan moet je er voor zorgen dat er vaart geminderd wordt.

Gratis theorie test?

Doe de gratis theorie test en weet gelijk hoe het ervoor staat met jouw theoriekennis!

Wat is gevaarherkenning?

Gevaarherkenning is een onderdeel van het theorie-examen, waarbij je leert in te schatten wanneer er gevaar dreigt en wat je in dat geval het beste kunt doen. Steekt er bijvoorbeeld een kind over of zie je de remlichten van een auto voor je op de weg? Dan zijn er drie dingen die je kunt doen: op de rem trappen, het gas loslaten of niets doen. Dit verschilt natuurlijk per situatie en het is belangrijk voor je eigen veiligheid en die van anderen, om de juiste keuze te maken. Leer snel en eenvoudig, oefen dit onderdeel online en verhoog je slagingskans.

Hoe werkt gevaarherkenning?

Gevaarherkenning is een onderdeel van het theorie-examen, waarbij je leert om op tijd gevaren te herkennen en om vervolgens snel de goede keuze te maken. Het is een belangrijk onderdeel, waarbij je bij het examen 25 situaties voorgelegd krijgt, waar je antwoord op moet geven. Je krijgt daarbij drie keuzes: remmen, gas loslaten of niets doen. Bij dit examenonderdeel van het CBR theorie-examen, moet je er minimaal 13 goed hebben, maar vergis je niet: het is belangrijk dat je voldoende tijd stopt in het leren van gevaarherkenning om te weten hoe dit werkt.

Hoeveel fouten mag je hebben bij gevaarherkenning?

Bij het onderdeel gevaarherkenning mag je maximaal 12 van de 25 vragen fout beantwoorden. Door online oefenexamens af te leggen, tref je een goede voorbereiding en zal dit onderdeel een appeltje-eitje voor je worden.

Hoe kun je gevaarherkenning leren?

Gevaarherkenning leer je door goed en voldoende te oefenen. Het is belangrijk dat je goed weet welke actie je moet uitvoeren in de situatie die wordt voorgelegd. Dit, omdat het een verplicht onderdeel is van het theorie-examen. Vroeger leerde je uit boeken, maar tegenwoordig zijn er online theoriecursussen die je sneller en eenvoudig leren om gevaarherkenning te leren. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, meld je dan online aan en start met oefenen.

Wanneer moet je remmen bij gevaarherkenning of het gas loslaten?

Het verschilt per situatie bij gevaarherkenning wanneer je moet remmen, het gas los moet laten of niets moet doen. Het is dus essentieel om goed te leren om precies te weten wat je moet doen. Er kan nogal verschil zitten in de handeling bij het rijden overdag, in een drukke binnenstad of wanneer het hard sneeuwt en glad is. Je wilt een frontale botsing natuurlijk voorkomen, maar ook wil je niet dat er per ongeluk een auto achterop je bumper rijdt. Daarom is het belangrijk dat je die verschillende situaties goed oefent, zodat een goede reactie een gewoonte wordt.